poniedziałek, 17 października 2011

Smok i Jerzy

Dzisiaj znowu będzie o całym cyklu książek, a nie o jednej. Lubię wielotomowe opowieści, bo, jak już kiedyś wspomniałam, czytam szybko i jeśli jest do przeczytania grubaśna książka lub parę tomów, to lepiej się czuję :) Lubię mieć dużo do czytania. Szczególnie jeśli pierwszy tom mi się spodoba, to cieszę się jak dziecko w oczekiwaniu na następne.
Pierwszą część serii o której chcę napisać, kupiłam będąc jeszcze na studiach. I teraz muszę się z Wami podzielić dość wstydliwą historią z mojego życiorysu. Jako studentka nie cierpiałam szczególnej biedy, ale też nie mogłam przesadnie "szastać" pieniędzmi ;) Oczywiście byłam częstym gościem mojej ulubionej księgarni, ale raczej oglądałam niż kupowałam. 
Pewnego dnia weszłam, zobaczyłam tytuł książki „Smok i Jerzy” Gordona R. Dicksona i wpadłam, smoki mnie fascynowały i fascynują, musiałam książkę kupić.



I kupiłam. Była tam też druga część pt „Smoczy Rycerz”, której, przyznaję z wielkim wstydem, nie kupiłam. Naprawdę wstydzę się tego do dziś, ponieważ wybrałam wtedy „coś do chleba”, zamiast książki. Tak jakby chleb nie wystarczył! Po co mi był ten dodatek do chleba, do dziś nie wiem. I oczywiście los mnie pokarał, udało mi się w późniejszych latach kupić wszystkie pozostałe części opowieści, prócz tego nieszczęsnego „Smoczego Rycerza”. Straszne.

Seria o smokach i jerzych (ludziach) jest przykładem na to jak autor „rozwija się” w trakcie opowieści, każda następna książka jest pełniejsza, wyraźniej pokazuje nam świat, jaki wymyślił Dickson, a postacie bohaterów są też coraz lepiej przedstawione.
Uwaga, teraz zdradzę trochę istotnych wiadomości z pierwszego tomu.

Cała historia zaczyna się w czasach nam teraźniejszych, dwoje młodych ludzi, asystentów na amerykańskiej uczelni, usiłuje zarobić tyle, by stać ich było na godziwe wspólne życie. Dziewczyna, Angie, bierze udział w eksperymencie naukowym podczas którego … znika. Jim chcąc ją odnaleźć, musi także poddać się eksperymentowi i znajduje Angie w jaskini pełnej smoków, a co gorsza, odkrywa, że sam jest smokiem. Dowiaduje się, między innymi, że smoki wszystkich ludzi nazywają "jerzymi" od czasu walki św. Jerzego z jednym z nich. Opowieść toczy się wartko, okazuje się, że Jim i Angie trafili do średniowiecznej Anglii, ale … w alternatywnej rzeczywistości, pełnej smoków, czarodziejów, trolli, jest i gadający wilk. Są także zwykli ludzie, rycerze i ich damy, w dalszych tomach występują postacie historyczne. Jim znajduje tu przyjaciół i sprzymierzeńców w walce z Siłami Ciemności, po uwolnieniu Angie zostaje wraz z nią w tej dziwnej rzeczywistości. I tu przechodzimy już do następnych tomów, w których opisane są przygody sir Jamesa i lady Angeli i ich największego przyjaciela, rycerza Briana Neville – Smythe i pani jego serca, Geronde.
Każdy tom opisuje inną przygodę, ale widać w nich fascynację autora legendami arturiańskimi, zainteresowanie średniowieczem i sporą wiedzę o tym jak ludzie żyli w tamtych czasach (oczywiście nie jest w żadnym wypadku książka historyczna, jednak ładnie osadzona w tamtej rzeczywistości). Cykl o rycerzach i smokach wyróżnia się tym, że świat tutaj nie jest tak do końca wymyślony, autor dodał do średniowiecza (jakie znamy), elementy fantasy, co czyni ten świat jakby bardziej przyjaznym.
Zaznaczam jednak, że, oczywiście moim zdaniem, tom pierwszy jest najsłabszy z całej serii (dlatego proszę się nie zniechęcać), dopiero dalsze części pozwalają nam w pełni cieszyć się „światem alternatywnym” wg Gordona R. Dicksona. 

Seria składa się z książek:
Smok i Jerzy
Smoczy Rycerz
Smok na granicy
Smok na wojnie
Smok, Earl i Troll
Smok i Dżinn
Smok i Sękaty Król 
Smok w Lioness
Smok i Piękne Dziewczę z Kentu

I ja cały czas czekam na nowe wydanie tej serii, gdyby jakieś bóstwo wydawnicze zechciało mnie wysłuchać :) Bo polowania na tom drugi nie zakończyłam!





10 komentarzy:

  1. lubow, nawet nie wiesz jak mi się ciepło na serduchu zrobiło, po odkryciu jeszcze jednego wspólnego ogniwa;)
    ja też kupiłam tom pierwszy na studiach, w taniej książce ale żadnego pozostałego nie udało już mi się dokupić, szczęściaro:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Wpadłam tutaj z Wizażu, bo zaciekawił mnie link w Twoim podpisie... i w sumie, jako taka, co to poszukiwała książek długo i z ogromnym poświęceniem (czasowym i finansowym :))) jak było trzeba, to wydawałam na 'białe kruki' i 200 zł) zajrzałam na allegro... Czasem najprostsze rozwiązania są najbardziej skuteczne: http://allegro.pl/listing.php/search?string=Smoczy+Rycerz&sourceid=Mozilla-search
    Pozdrawiam! :)
    Lirriel

    OdpowiedzUsuń
  3. Shachu, co za zbieg okoliczności :)

    Li, bardzo, bardzo dziękuję za poświęcony czas, ale nie kupuję na all.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dlaczego nie? :) To czasem jedyne rozwiązanie, jak na przykład w tym wypadku?

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, ja to wiem, ale jednocześnie lubię przed zakupem książkę dotknąć, mieć ją w ręku, obejrzeć. Dlatego wolę np antykwariaty. No, takiego mam "fizia" :)
    Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję LI!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ojjj zaintrygowałaś mnie okrutnie! poszukam książek, jakoś mam wrażenie, że mi przypadną do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Smaczna Książka, napisz mi proszę czy Ci się książka podoba

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja na razie przeczytałam pierwszą część i jak na mnie, była napisana w trochę za bardzo prostym stylu. Nie wiem, czy się na resztę skuszę. http://zakamarek2013.blogspot.com/2014/05/smok-i-jerzy.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Smoki Smoki to co kocham :) Skończyłem ostatnio 1 tom i jestem w połowie 2 mam zamiar przeczytać wszystkie ale mam takie małe pytanko po prostu chciałbym się upewnić w 100% wiec czy we wszystkich tomach będą Smoki ? :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Smoków będzie pod dostatkiem :-)
    Pi

    OdpowiedzUsuń